10 ruokalajin illallisella sekä Sky Barissa

Suurlähettilään tilaisuuksien jälkeen meillä oli muutama vapaapäivä tiedossa ja jo Suomessa oltiin puhuttu, että olisi upeaa päästä kokemaan illallinen Michelin tähden ravintolassa. Porukalla suunniteltiin ja päätettiin ravintola ja muutamankin vaihtoehdon ja soiton jälkeen valitsimme yhden tähden paikan nimeltä Upstairs, johon pääsimme lyhyelläkin varoitusajalla.



Pääsimme kokemaan 10 ruokalajin illallisen rauhallisessa miljöössä, ammattimaisen palvelun kohteena ja matkalle uusien ja tuttujen makujen maailmaan. Lähdimme hotelliltamme matkaan taksilla n. 17:30 aikoihin varautuen Bangkokin ruuhkaan, mutta onni oli puolellamme ja olimme perillä runsaasti ennen varaustamme. Vastaanotto oli alusta asti ystävällinen ja otimmekin alkuun juomat ravintolan alakerrassa sijaitsevasta Mikkelleristä. Heillä oli valikoimassa pääasiallinen juttu olut, ja maistoimmekin muutamaa erilaista vaihtoehtoa. 



Nautimme hetken juomista alakerrassa, kunnes siirryimme yläkertaan pöytämme ääreen. Saimme ihanan vastaanoton myös yläkerran sali- ja keittiöhenkilökunnalta. Olimme varausta tehdessä kertoneet keitä olemme ja he kertoivat olevansa innoissaan päästessään antamaan meille ainutlaatuisen kokemuksen heidän ravintolastaan.



Olemme käyneet monessa ravintolassa jo tähän mennessä reissua, ja tämä oli selkeästi tasoltaan ja palvelultaan omaa luokkaansa. Tietenkin sillä onhan Upstairs Michelin tähden ravintola. Servetit avattiin kaikille syliin, puhelimille tuotiin oma alustansa sekä aina pöydästä poistuessa tarjoilija tuli uudelleen viikkaamaan servetin tuolin selkänojalle. Huomasimme myös tärkeän yksityiskohdan, kun yksi serveteistä oli tipahtanut lattialle, vaihtoi tarjoilija sen heti uuteen. 

                                           
Upstairsissa ei ollut tavalliseen tapaan viinipakettia rakennettu menun ympärille, vaan tällä kertaa olikin olutpaketti kyseessä. Osa porukastamme valitsi tämän ja osa jakoivat viinipulloja, joihin saimme myös suosittelun, mitkä sopisivat parhaiten yhteen ruokien kanssa. 

Keittiön tervehdys oli sormin syötävä, joten saimme käsipyyhkeen, jolla pyyhkiä kädet ennen syömistä. Olimme myös tervetulleita katsomaan keittiön meininkiä vierestä sekä keittiömestari, joka oli tämän menukokonaisuuden laatinut tuli tervehtimään meitä sekä tarjosi meille pienet maistiaiset thaimaalaista rommia. 


Tarjoilijat olivat asiantuntevia ja antoivat itsestään juuri sen mitä itse toivomme antavamme omille asiakkaille. He kertoivat erilaisista mauista, jotka löytvät lautaselta ja miten ne sopivat yhteen juomissa olevien makujen kanssa. He miettivät annoksien ajoituksia, sillä 13 ruokalajia on aika paljon ruokaa, vaikka olisivatkin pieniä annoksia. Kaikki oli todella herkullista ja esillepano oli ajateltu hyvin pitkälle. 


Ensimmäinen ruokalaji: ALASKAN KING CRAB - kalamansi, coconut, cucumber
oli Leilan henkilökohtainen suosikki kaikista. Mauiltaan hyvin raikas ja tarjoilija kertoi myös, että tarkoituksena on sekoittaa kaikki raaka-aineet keskenään ja syödä annos sen jälkeen. Ihana pieni yksityiskohta heti menun alkuun.


Toinen ruokalaji: ROOTS - carrot, taro, truffle
oli puolestaan Sandran henkilökohtainen suosikki kaikista. Piti juurien alta löytyneestä pyreestä hyvin paljon, sekä juureksien rapeudesta ja maku komponenteista.



Kolmas ruokalaji: WAGYU TARTAR - beets, capers, parmesan
oli Oonan henkilökohtainen suosikki kaikista ruokalajeista. Oona on tartareiden suuri ystävä, ja onkin sitä mieltä, että oli tähän astinen paras tartar mitä on päässyt maistamaan.




Olemme hyvin kiitollisia koko tiimille ihanasta illallisesta, joka saatiin kokea yhdessä. Haluamme kiittää myös ThaiGo -verkostoa tästä mahdollisuudesta, sillä verkosto tarjosi kaikille suurimman osan menun hinnasta. Meillä ei olisi välttämättä muuten olisi ollut mahdollisuutta päästä kokemaan näinkin hienot viisi tuntia, jotka vietimme Upstairsissa. Isolla sydämmellä iso kiitos!



Sky Bar Lebuan maisemissa 




Iltamme jatkui vielä upealla kokemuksella yhdessä maailman korkeimalla sijaitsevassa Sky Barissa. Pääsimme perille pitkän taksimatkan jälkeen toiselle puolelle Bangkokia. Meitä oli aulassa vastaanottamassa työntekijät, jotka osasivat lukea asiakasta ja olivat hyvin ystävällisiä ja vastaanottavaisia eleissään. Nousimme hissillä 64. kerrokseen missä meitä odotti upea näköala ja cocktailbaari. Pääsimme näkemään myös heidän samppanjabaarin, joka sijaitsi 61. kerroksessa sisätiloissa. Mutta pääkohteemme ja -kiinnostuksemme kuitenkin oli cocktailbaari ulkoilmatiloissa. 

Baarin henkilökunta oli asiantunteva sekä ripeä otteissaan ja meidän Oonamme ohjattiinkin heti oman baarimikon luokse, jolta kysyi juomasuositusta. Haluamme erityisesti tämän kokemuksen nostaa esille, sillä tästä saimme eniten inspiraatiota omaan työhön. Eli Baarimikko alkoikin tehdä makukartoitusta Oonalle, jossa kysyi suosikki- ja inhokkimaut sekä allergiat. Valmistus tapahtui asiakkaan edessä hyvin ammattimaisin ottein. Vielä maistamisen jälkeen tuli kyseinen baarimikko kysymään tyytyväisyyden ja kertomaan drinkin raaka-aineet. 


Olemme kaikki hyvin inspiroituneita myös tästä palveluprosessista ja siitä kuinka asiakas todellakin huolehditaan loppuun asti. Henkilökuntaa oli monenlaisissa tehtävissä paikalla, oli muutama pelkästään valokuvien ottoa varten, sillä tiesiväthän he kokemuksesta miten saada parhaimmat valokuvat hankalassa kuvausympäristössä ja -valaistuksessa. Myös vessassa käynti oli hyvin erilainen kokemus kuin missään muualla, sillä meidät ohjattiin vessojen ovelle asti, joissa odotti sisällä oma työntekijä. Hänen tehtävänään oli huolehtia jokaiselle vessakäynnin jälkeen vesihana auki, saippuaa käsiin sekä jokaiselle avattiin oma käsipyyhe. 

Olemme tästä illasta todenneet paljon uusia tapoja ja kulttuuriemme eroja, ja hyvinkin paljon voimme tuoda itse omiin työpaikkoihimme Suomessa uudenlaista käsitystä suomalaiseen palvelukulttuuriin. 






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Mitä? Missä? Miksi?

Viikko suurlähettilään residenssissä